Breaking News
Home » Uncategorized » Poligami Bukan Satu Galakan

Poligami Bukan Satu Galakan

Sekarang ini sedang hangat tentang kisah poligami selepas artis Salih Yaakob berkahwin buat kali ke 4.Biasalahkan cerita poligami ini memang menarik perhatian lelaki.
Penceramah bebas, Datuk Hassan Mahmud al-Hafiz berkata, poligami bukan satu galakan dan lelaki yang ingin berbuat demikian mesti membuktikan dia layak dan berkemampuan menyara semua isteri dan anak serta mempunyai tujuan baik iaitu bukan untuk menganiaya isteri.-petikan metro ahad 15-5-2011

Secara jelasnya poligami itu memang di benarkan tetapi mestilah ada sebab yang mengharuskan seseorang itu berkahwin lagi satu.Jika tidak berkemampuan elakkanlah atau berniat nak berpoligami..nanti bukan menyelesaikan masalah tapi hanya menambahkan beban..akhirnya yang di kendong berciciran,yang dikejar tak dapat..ibaratnya aje kan.
Datuk Hassan juga berkata,Berpoligami bukan setakat memberi kasih sayang dan nafkah zahir batin, tetapi lelaki perlu berlaku adil. Perlu dikaji sebab lelaki itu ingin berkahwin lagi. Nabi Muhammad SAW berpoligami dengan mengambil wanita kematian suami akibat peperangan. Hanya seorang wanita yang dikahwini anak dara iaitu Siti Aisyah.

Rujukan HM

Check Also

Piala Dunia 2018

Senarai Penuh 32 Pasukan Yang Layak Ke Piala Dunia 2018

Setelah melalui pusingan kelayakan dan playoff, 32 pasukan telah pun mengesahkan tempat ke Piala Dunia …

8 comments

  1. kalau bimbang x boleh berlaku adil, lebih baik jangan berpoligami.. kiz nak poligami ke ? 😀

  2. org skrg mmg mcm tu… bab polygami mmg nk sgt. ikut sunnah kononnya. sunnah yg lain x nak kejar pulak…

  3. poligami bukan satu benda nak tunjuk hebat ya anak2 sekalian…
    berlaku adil lah anda jika berpoligami..kalu x and zalim 🙂

  4. tahu takpe..
    lelaki skrg nak ikut sunnah nabi katanya..
    tp bab tanggungjawab, ada ikot sifat nabi..banyak yg tak berlaku adil…kalo betul nk ikot sunnah nabi, pergilah khwin dengan ibu tunggal atau prempuan yg betul2 kesusahan…

  5. kiz suka la tu..
    hehe..

    se tau TK, salih ni bkn bkahwin kali ke-4, tp kahwin utk mncukupkan kuota isteri yg ke-4.. sbb ada isteri yg pnh d ceraikn nya dulu..

    emm..
    mngkin nmpk seronok bahagia, ati d dalam siapa tahu kan? kan? kan?
    x de pe nk d bangga pun klau blh kahwin bnyk kali..

  6. @toyolkiut haha..bila lak den suko toyol….yang ada satu sorang ni dah cukup..Islamkan agama yang mudah..tak mampu buat apa nak tambah beban..

  7. rara pinkmafia

    ntah lah kan.hopefully dye tau apa yg dye lakukan n tak abaikan istrei2 dye.but yg peliknya.knp gurl tu nk kt dye.

  8. betul ada pendapat kata `cinta tu buta`..ha2x..n gurl tu blh kate dia suke tang hidung salih…mama tak nampak apepun istimewa salih tu…entahlah !!!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *