Breaking News
Home » Uncategorized » Periksa Status Halal

Periksa Status Halal


Berbagai kemudahan dah di sediakan untuk kita periksa status halal bagi setiap produk atau barangan yang berada di pasaran.Salah satu caranya melalui carian di internet di mana laman web halal kendalian Jakim boleh di dapati di sini[http://www.halaljakim.gov.my].Hanya tuliskan produk di carian akan memaparkan status sijil dan syarikat yang mengeluarkan.

Selain itu boleh juga melalui SMS dengan cara berikut
HALAL SEMAK no.pendaftaran syarikat (ROC) kemudian hantar ke 15888 .

Abu Abdillah Nu’man bin Basyir r.a berkata, Aku mendengar Rasulullah s.a.w bersabda,
“Sesungguhnya yang halal itu telah jelas dan yang haram itu telah jelas. Sedangkan di antaranya ada masalah yang samar-samar (syubhat) yang kebanyakkan manusia tidak mengetahuinya.
Barangsiapa yang menghindari samar-samar, maka ia telah membersihkan agama dan kehormatannya. Barangsiapa yang jatuh ke dalam yang samar-samar maka ia telah jatuh ke dalam perkara yang haram. Seperti penggembala yang berada dekat pagar (milik orang lain), khuwatir ia akan masuk ke dalamnya.Ketahuilah bahwa setiap raja memiliki pagar(aturan). Ketahuilah bahwa pagar ALLAH adalah larangannya. Ketahuilah bahwa di dalam jasad manusia terdapat segumpal daging. Jika ia baik maka baiklah seluruh jasadnya. Dan jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasadnya. Ketahuilah bahwa segumpal daging itu adalah hati.(Hadis riwayat Syaikhan)

Sebarang rujukan sila semak di JAKIM atau HALAL JAKIM

Check Also

stadium baru JDT

Gambar Rekabentuk Dan Konsep Stadium Baru JDT

Gambar Rekabentuk Dan Konsep Stadium Baru JDT. Satu majlis pelancaran rekabentuk dan konsep stadium bola …

3 comments

  1. sebelum ni tak pernah cek kat laman web tu. thanx share kiz

  2. geli giler tgk video kat kfc tu.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *