Breaking News
Home » Motivasi » Panas Panas Ni .. Orang Cepat Panas

Panas Panas Ni .. Orang Cepat Panas

Assalammualaikum dan salam sejahtera..Nampaknya tempat aku ni dah tiba musim panas yang memuncak.Bahang kepanasan membuatkan badan cepat letih.Tapi tugas tetap perlu di laksana.ABC..air tebu dan soya tepi jalan memang laris waktu ini..alhamdullilah rezeki mereka.Tapi bila masa masa macam ni jugalah tahap kesabaran akan teruji..suhu panas ..jiwa pun mudah panas..pantang tegur sikit dah meletup..tak sempat elak.huhu..Tapi cuba cubalah kawal eh selagi mampu..sebab sabar itu separuh dari iman..

“sesiapa yg menahan marah sedangkan dia mampu melepaskan marahnya Allah akan memanggilnya pada hari kiamat di depan sekalian makhluk sehingga Allah memberinya pilihan untuk dia memilih mana2 bidadari”(hadith riwayat Ahmad, Abu Daud & At-Tirmizi)

jadi kena kawal sikit nafsu amarah tu.Walaupun pedih sekali sekala cubalah telan..ada rahmat di sebaliknya.Memang ada yang cakap..tahap kesabaran ada batasnya..kalau macam tu.kalau batasnya kurang tinggi kenalah tambah batas lagi..supaya tahap kesabaran tu bertambah..

“tidak ada seseorang hamba menahan marah kerna Allah ta’ala melainkan Allah akan memenuhinya dgn keamanan dan keimanan”(hadith riwayat Abu Daud)

Kekadang tu tak aku sendiri pun tak boleh tahan juga.Tapi cuba cuba elakkan diri dari hal2 yang boleh bikin panas..aku cuba dan mencuba..!!

Elakkan kontroversi supaya tidak ada yang panas hati..!!

Cara elakkan marah..
-Berfikir secara positif
-Jangan salahkan orang lain apabila berlaku kesilapan
-Belajar menyukai diri sendiri
-Belajar bertenang
-Dapatkan hobi yang baik
-Luangkan masa untuk keluarga, kerja dan beriadah
-Dapatkan teman untuk meluahkan masalah
-Bersifat tegas / asertif
-Tetapkan matlamat realistik untuk diri anda
-Tidur yang cukup

Check Also

stadium baru JDT

Gambar Rekabentuk Dan Konsep Stadium Baru JDT

Gambar Rekabentuk Dan Konsep Stadium Baru JDT. Satu majlis pelancaran rekabentuk dan konsep stadium bola …

8 comments

  1. i kalo marah sgt mst dh tak ingat apa.mst nk mengamuk trus.terok kan.

  2. kat perlis ni pon tengah panas ni.. adoiii

  3. biar caca panas…hati jgn panas okeh

  4. cuaca panas la nak panas hati sebab rimas kn, cool jgn pns2 ye..

  5. sama la kat ganu skarang ni pun panas jugak tapi ada angin yg bertiup masih boleh tahan lg laa..

  6. belalang seorang yg susah nak marah…tp klu dah marah baik jgn dekat…g jauh2 sket…huhuhu

  7. dpt pulak tgh puasa..aduhaiii..lg la cepat panas…..kesabaran tu sgt2 diperlukan…

  8. sebab tu kena ambil wudhu’ kerana air itu menyejukkan

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *