Home » Santai » Negetif

Negetif


” kau tengok si Amat tu sejak duk kat bandar dah mewah hidup dia sekarang “
” Alah dia jual dadah tu..tak pun dia buat bisnes haram…memanglah mewah “
” uish engkau ni suka suka je cakap ..mana kau tahu ni..”

ok..tu tanggapan negetif ke positif? terang teranglah kan negetif atau dalam simbolnya macam ni -.
Jadi kenapa kita sering sangat cepat memberi gambaran yang tak baik kepada seseorang yang agak lebih berjaya dari kita..yang kurang berjaya pun kadang kadang kena gak..!! Macam kes di atas dah confirm ke dia buat kerja seperti yang di anggap..Adakah kita tahu atau kita 24 jam pantau dia.
Manalah tahu kalau dia berjaya atas usaha yang tak kenal jemu..siang malam usaha tak macam yang kita sangkakan..terang2 dah jadi fitnah.

Tu kalau kita cakap kita kita je..kalau ada yang jenis mulut tempayan..habis satu kampung kena canang..tak ke benda tu boleh menjatuhkan maruah orang.bukan semua yang boleh berfikiran positif..kalau benda2 macam ni memang mudah orang nak terima buruknya aje.Jadi Ingat ingatlah, perhatikan diri kita dulu.Sempurnakah kita.

Kalau dia berjaya kenapa kita tidak berusaha juga agar berjaya seperti dia.Tanpa usaha memang tak kemana..kerana usaha tanpa doa adalah orang yang sombong..tapi berdoa tanpa usaha adalah orang yang malas..!!

Elakkan berburuk sangka..kerana ianya hanya merosakkan bangsa..!!

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

5 comments

  1. Perkara begini dah macam sinonim dengan orang kita..tak suka tengok orang lain lebih berjaya dari kita..tak semua tapi ramai macam ni..

  2. bila berjaya, ramailah yg dengki
    bila tak berjaya pulak, ramai jugak yg mengata
    dunia..dunia..

    salam blogging!

  3. salam ziarah…

    orang melayu kita memang macam tu. sebab tu susah nak maju. kesimpulannya kena berbalik kepada agama. islam sndiri pon menganjurkan agar kita sentiasa berbaik sangka… hehehe

  4. a’ah la..betul2….org tu kemain kerja keras…
    dituduhnye mcm2…huhuhu….

    mentaliti org melayu, tak berubah rubah…

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *