Home » Uncategorized » Minumlah Banyak-Banyak .. Kesannya Memang Terbaik

Minumlah Banyak-Banyak .. Kesannya Memang Terbaik

Kejap lagi kita akan berbuka puasa kepada yang puasalah..yang tak puasa tu takkan nak berbuka lak..tapi kena gak baca..ini ugutan..anda mesti baca..haha!!Apa juadah hari ini.Mesti yang special terbaik dari ladang.Biasalah bulan puasa ni makanan memang macam-macam..tapi awas jangan berlebihan..

Ni nak cerita sikit ni..korang kaki minum ais ka..air mesti nak sejuk..letak ais satu karung baru leh minum.Tak kira lah bulan puasa atau tak kan.Mesti ramai yang lepas makan terus teguk air sejuk berais..pehh terangkat dan lega..Tapi masa tu je lah yang terangatnya..Tekak memang selesa tapi perut merana beb..

Korang tahu tak,ais akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai penyakit..jadi nak amalkan minum ais tak lepas makan? Salah satu penyakit yang leh dapat dari aktiviti ini adalah serangan Jantung..!!
Selamat berbuka puasa..

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

19 comments

  1. Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine

    ooo.. baru aku tau.. kalau nk cepat mampos minum la ais banyak2 lepas mentedarah ek.. hehehehe

  2. time pose xminum air sjuk mmg xsah even tahu yg air kosong sbnrnyer adlh lbih baik .hehe

  3. ::ini belog saya . cinta hati saya::

    oh baru choki taw rupanya . hehe

    thanks ya

    🙂

  4. bahayo ni….kono kurangkn lopeh ni… kih kih kih

  5. nur intan hazirah

    ooo kira leh minum ais lau xmakan makann berlemak kan????hahahaha

    alasan tuk minum ais gak sebenarnya

  6. adesss! kena kurangkan lew nie

  7. nasib baik saya tak suka minum ais….

  8. pengemis Cinta~

    Assalamualaikum..

    adeiyh.pc tiap hari mnum ais masa berbuka..hurm.

  9. perbnyakkan minum air putih..sbb bnyak mannfaat dari air berperisa..hehe..

  10. “nak2 pulak lps makan sup daging atau sate ker..minum ais..semua lemak2 tepu tu terus beku…eh..dah tau pun still tak boleh elak lah..dlm pantang bersalin jer boleh pantang ais ni kiz…”

  11. mari minum teh o suam 🙂

    dill.

  12. nice info kiz..huhu baru tau..kuat gak nih mnum ais huhu..

  13. huhu nasib memang tak minum ais.

  14. ShalleyshaLina a.k.a ChaLie

    so true…. minum ais mmg x bagus lg2 lepas makan..now time buke pun minum air suam..

  15. kalu org yg de sakit jantung berlubang pun bole kne serangan jantung gak kew?

  16. minum air kosong byk2 bgs agar air kencing bersih..pastu tmbah bendalir dlm bdn

  17. ais juga bleh wat sakit urat dan buncit.. tapi air tanpa ais memang xsedap.. macamna??? hehehh

  18. yes sgt setuju! tu sebab kita tak digalakkan langsung minum ais terus..perut terkezut nnti..

  19. erm..ada logiknye tu..so klu nak minum minuman berais..x payah makan la kan..hihi

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *