Menu Tutup

Minumlah Banyak-Banyak .. Kesannya Memang Terbaik

Kejap lagi kita akan berbuka puasa kepada yang puasalah..yang tak puasa tu takkan nak berbuka lak..tapi kena gak baca..ini ugutan..anda mesti baca..haha!!Apa juadah hari ini.Mesti yang special terbaik dari ladang.Biasalah bulan puasa ni makanan memang macam-macam..tapi awas jangan berlebihan..

Ni nak cerita sikit ni..korang kaki minum ais ka..air mesti nak sejuk..letak ais satu karung baru leh minum.Tak kira lah bulan puasa atau tak kan.Mesti ramai yang lepas makan terus teguk air sejuk berais..pehh terangkat dan lega..Tapi masa tu je lah yang terangatnya..Tekak memang selesa tapi perut merana beb..

Korang tahu tak,ais akan membekukan makanan berminyak yang baru kita makan. Ia akan memperlahankan penghadaman kita. Bila lemak-lemak ini terbentuk di dalam usus, ia akan menyempitkan banyak saluran dan lama kelamaan ia akan menyebabkan lemak berkumpul dan kita semakin gemuk dan menuju ke arah mendapat pelbagai penyakit..jadi nak amalkan minum ais tak lepas makan? Salah satu penyakit yang leh dapat dari aktiviti ini adalah serangan Jantung..!!
Selamat berbuka puasa..

19 Comments

  1. Taufiq Arifin a.k.a. Topimagine

    ooo.. baru aku tau.. kalau nk cepat mampos minum la ais banyak2 lepas mentedarah ek.. hehehehe

  2. Pia

    “nak2 pulak lps makan sup daging atau sate ker..minum ais..semua lemak2 tepu tu terus beku…eh..dah tau pun still tak boleh elak lah..dlm pantang bersalin jer boleh pantang ais ni kiz…”

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *