Home » Uncategorized » Masjid

Masjid

Masjid adalah perkataan bahasa Arab yang bermaksud tempat sujud. Masjid ialah tempat beribadat yang khusus, seperti solat dan iktikaf, bagi orang Islam. Bangunan ini juga merupakan pusat kebudayaan, muamalat, dan perkembangan dakwah Islamiah, serta pusat aktiviti umat Islam. Masjid tidak mempunyai rupa bentuk yang tetap, tetapi bergantung kepada budaya masyarakat Islam setempat. Dari sudut bahasa,”masjid” bermaksud tempat bersujud.

Ada 3 masjid utama yang dimuliakan umat Islam ialah Masjidil Haram di Makkah – tempat Ka’bah, kiblat solat umat Islam. Masjid Nabawi di Madinah dan Masjidil Aqsa di Al-Quds (Jerusalem),Palestin.

ermm…tak kira di mana pun masjid anda..hari jumaat ni jom kita ke masjid.
“Solat Jumaat itu hak wajib dikerjakan oleh tiap-tiap orang Islam dengan berjemaah, kecuali empat jenis manusia: hamba sahaya yang dimiliki, perempuan, anak-anak, dan orang yang sakit.” (Hadis Riwayat Abu Dawud & Hakim).

Semoga apa yang kita kongsi dan amalkan mendapat rahmat dari Allah.Selamat Beramal

Check Also

keputusan Piala Malaysia suku akhir kedua

Keputusan Piala Malaysia 2017 Suku Akhir Kedua

Keputusan Piala Malaysia 2017 Suku Akhir Kedua. Debaran pasti dirasai oleh lapan pasukan yang terbabit …

7 comments

  1. jom ramai2 solat jumaat kat masjid ^_^

  2. nice .thanks for sharing 😀

  3. tak sabar nak gi masjidil haram

  4. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

  5. er..kiz ke masjid ari jumaat je ke?..hehe..jgn marah ye…10 artis wanita tercantik malaysia bila bertudung

  6. kita muslim seeloknya jangan cakap mosque kan.

  7. dah balik.. alhamdulillah..

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *