Home » Santai » Jangan Paksa Paksa

Jangan Paksa Paksa

Salam..musim hujan dah mula melanda selatan tanah air..tempat aku ni yang bersempadan dengan Johor pun dapat tempiasnya..haha..dah 3 hari hujan renyai2 kadang2 lebat..!! banyak aktiviti outdour aku cancel..!!

Berbalik semula pada tajuk di atas..Paksa..memaksa boleh di tafsirkan secara kasar sebagai suruh orang melakukan sesuatu atau yg sewaktu dengannya tanpa kerelaannya.. contoh paling dekat adalah rogol..haha..tapi n3 ni bukan nak cerita pasal kena rogol eh..cuma nak cerita secara am je..!

Tapi ada juga memaksa yang baik.. walaupun tak berapa baik tapi boleh di kategorikan baik laa juga.. memaksa diri melakukan kerja yang asyik di rancang je..tapi tak jalan2..kena paksa diri buat..kena paksa diri lawan malas..baru leh bergerak apa yang di rancang..tu paksa diri sendiri..cam mana lak kalau paksa orang??

Memaksa orang lain ikut kehendak kita memanglah tak patut..sebab kalau orang memang dah tak mahu ikut nak buat macam mana..kalau dia ikut setelah kita paksa..maknanya tiada ikhlas tu..nanti hujung kita yang susah..!!

Apa apa pun banyak lagi definisi paksa memaksa ni..banyak lagi contoh2 yang boleh kita lihat..tapi kalau kita fikir sendiri lagi baik..haha..jadi sila2 lah fikir sendiri..( bukan paksa tapi permintaan ni..haha)

Penutup yang tak der kene mengena dengan tajuk:
Hujan lebat dah siap banjir kilat..kempen pilihanraya kecil DUN Tenang , Segamat terus hangat.. Berkempenlah dengan berhemah sebagai manusia yang bertamadun.

Tulisan = Aku
Gambar = Google

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

4 comments

  1. paksa memaksa….
    heee….saya suka paksa org makan…
    terutama kawan2 baik saya…
    kalau saya makan bnyk dorg pun wajib makan banyak.ngeee!!

  2. Saya tak suka orang paksa saya buat sesuatu.

  3. mana boleh paksa-paksa…tak rela uuuu…ngeeee…

  4. apakan daya….aku terpaksa kerana dipaksa melakukannyer….huaaaaaaaaa

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *