Menu Tutup

Dio Dah Mulo Dah Beporang .. Bebudak Ko Orang Tuo Yang Lobih Ni ?

KaboOoooM ..apocot betompik orang tuo melatah.Tokojut di buek eh.Haiyoo boto bebudak ni.Nak main mocon poie lah jauh-jauh eh..ke beluka tu ko.Boleh yo ngalau borok..haha.Tak do makno eh doh,orang tuo pun samo yo tumpang sekaki main mocon.Ado yang loboh laei dari bebudak.Nak togah dah tuo..nak marah kang kok kito yang di lempa eh mocon..kobaan dalam ati yo lah.

Paling tongah populo sekarang mocon bola.Tak dapek boli sebungkuh boli jo yang lambak.Janji buleh molotup.Yo..molotup laa sangat.Kok dah molotup kek tangan tu..padan muko ekau.Orang sodap membalun lomang pagi rayo ekau tersandar bebungkuh kek spita..kah kah..den golak an yo.Tak do nak kesian-kesian doh..Dah di kobaan kok tak mendonga..bogik bona.

Den cumo leh kobaan yo..terpulang kek kau laa nak donga ko tak.Tapi kok orang tuo yang lobih-lobih tak tahu lah den nak cakap apo.Bebudak mandang jo apo yang kito buek.Yang godang jadi kepalo..yang kocik ngikut jo..dari ngabihan duit boli mocon baik ekau poei bayar zakat tu copek.Ni tak orang dah nak semayang rayo baru ekau terhegeh-hegeh nak baya..haha..kok dek kau laa.Apo apo pun sonang cito..beronti main mocon kalau kau tak nak loncun…keh keh keh.

Maaf pakai bahasa loghat…sesekali tukar selera..

20 Comments

  1. amranaiman

    men mocon topi masjid,
    macam smayang dkt palestin,
    kantoi kono marah dah tu kono cubit..
    men la tompek lain kan dah kono hobin.. hehee

  2. ArulchelseA

    wahh nak togolak den baco eh… kah kah kah.. apo nak buek lae..pokok kek dio lah..dah bosa pnjang doge yo lae nak buaek cam no kan.. kok budak2 buleh yo tompik an..ni dah tuo bangko..

    boto yo tu..elok gunan mocun tu poe halauan borok kek boluka tu.. kok adik2 den dah lamo den ghembat an ko dinding tu.. momokak yo..kih kih kih

  3. Cikya

    ternganga jap bila baca..
    tengah hadam.. 🙂
    tak suka sangat main mercun ker bunga api..
    rasa rugi sangat, sebab tengah bakar duit..
    buat sedekah bulan ramadhan pom sodapp duit ratus-ratus beli mercun kan..

  4. Syuxer

    best gak baca entri alih bahasa loghat negeri bro..;)

    aku boleh faham sikit2 je hehe..

    baik bayar zakat dari dok bazir bila mercun..kat termercun tangan sendiri sapa susah..beraya dihospital exam upsr,pmr dan spm dngan mulut..perghh masak nanti hehe

  5. syaz@rozelt

    boleh thn bce smpai perenggan ke2..faham2 tapi kena guna otak lebih siket..hehe

    p/s:kobaan tu cm dah bagi tau eh?

  6. syiela

    budak2 dorang tak kasi main takut kena tgn.. pastu org tua yg kalut perang mercun… camtulah suasana kt kg syiela.. kami kaun hawa dgn bebudak hanya sebagai penonton

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *