Home » Uncategorized » Buat Perokok | 40 Juta Kematian Akibat Batuk Kering

Buat Perokok | 40 Juta Kematian Akibat Batuk Kering

Apa itu rokok..? Rokok adalah silinder dari kertas berukuran panjang antara 70 hingga 120 mm (variasi bergantung kepada negara) dengan diameter sekitar 10 mm yang berisi daun-daun tembakau yang telah dicacah. Rokok dibakar pada salah satu hujungnya dan dibiarkan membara agar asapnya dapat dihirup melalui mulut pada hujung yang lain.Terdapat dua jenis rokok, iaitu rokok yang bertapis dan tidak bertapis. Rokok yang bertapis dibuat daripada bahan busa serabut sintetik yang berfungsi untuk menyaring nikotin.,haha serba sedikit tentang rokok..rujuk kat wikipedia.


Menurut kajian yang disiarkan dalam Jurnal Perubatan British (BMJ) ,merokok boleh menyumbang pertambahan 18 juta kes batuk kering (TB) dan 40 juta kematian berikutan penyakit itu menjelang 2050.Menurut kajian itu, Afrika, Timur Mediterranean dan Asia Tenggara terbabit dalam angka kenaikan terbesar TB yang berkaitan tabiat merokok.


Sisipan Bawah : ini fakta yang mengerunkan..tapi ada ke perokok yang gerun..huhu

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

6 comments

  1. susah nk suruh perokok berhenti merokok..

  2. cuak aku bro… tp kena kuat smngt klau nk berenti ni..

  3. perokok tegar ni klau dengar citer2 mcm ni dia buat dek je. tp bile dh trlantr kt wad baru nk mnyesal..terlambat dahhh

  4. katakan xnak kepada perokok..kepada perokok tu..xsyg org tersyg ke??

  5. ada perokok yang tak takut dekat TB tapi takut bini (TB)..haha

  6. ala dorang dah tahu bahayanya pon susah sgt nak benti..geramnya rasa!

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *