Home » Uncategorized » Bahso Nogori [ 4 ]

Bahso Nogori [ 4 ]

Kita sambung lagi ye 4 perkataan loghat negori..sekadar tambah ilmu..tapi awas jangan gunakan dalam ujian di sekolah mahu pun dalam urusan rasmi..tak dapek den nak nolong eh tu doh..

1- Bedobin = Jatuh Terhempas
Contoh Ayat = Dah den kobaan tadi jangan manjek..kan dah bedobin..

2- Ponggolan = Galah
Contoh Ayat = Ekau tolong gaitkan kelapo tu aa..penggolan eh ado kek dalam porak tu..

3- Membese = Buang Air Kecil
Contoh Ayat = Apo yang ekau bori minam anak ekau tu..asyik membese jo..

4- Poghan = Loteng
Contoh Ayat = Ekau tolong ambik an sonapang abah ateh poghan tu aa nak nembak boruk..

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

13 comments

  1. kawe tengoh lari-lari tadi, pahtu bedobin sebab langgor batu XD

  2. Sikit pon tak faham..nasib baik ada ayat contoh huhu..!

  3. walaupun sue dah tinggal dekat negeri sembilan, tak tau langsung loghat nogori ni. huhu

  4. den nk try..

  5. buat amani rasa nak balik ngori … Hhuhuhu 🙂

  6. wah membese..itu unik sekali.

    lagu biso benar dari hattan..best je loghat n9..eh itu loghat n9 kan..susah woo nak nyanyi lagu tuh..:)

  7. syuxer memang pangil membese pun…kih kih kih.. tu bolom momoghun lae..klau tak lae parah..leko berghasap yo muncung kih kih kih

  8. membese..
    datang dari kata dasar ape eh?

  9. lain bebenor iye..

  10. osah pokek eh loghat yg ini..den jarang guno.. 🙂

    anif ada gak citer pasal loghat2 ni dalam entry : http://neracaparadigma.blogspot.com/2011/06/fatin-liyana-dan-mr-aa-ada-persamaan.html

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *