Breaking News
Home » Uncategorized » Bahso Nogori [ 2 ]

Bahso Nogori [ 2 ]

Atas permintaan rakan kita sambung lagi pelajaran kita untuk bab kedua..hehe.ingatan ini adalah bahasa loghat daerah di Negeri Sembilan.Gunakan bahasa Melayu / Malaysia standard dalam kehidupan anda..haha.Martabatkan bahasa melayu di mata dunia.

1-Bega = Degil
Contoh ayat = Kenapo ekau ni bega bona tak donga kato!!

2-Hapah = Apa pun tak ada / habuk pun tarak
Contoh ayat = Ekau ni cakap jo lobih tapi semua eh hapah yo

3-Jongkeh = Kaku
Contoh ayat = Apo di buek tongah ujan tu,samba kek potir kang jongkeh.

4-Polak = Rimas/Jemu
Contoh ayat = umang aii , polak eh lak dengan perangai ekau ni..tak senereh yo..

Sekian terima kasih..jumpa lagi dalam edisi akan datang..selamat belajar dan beramal..

Check Also

7 perpindahan tertinggi pemain bolasepak dunia

7 Perpindahan Termahal Dunia Dalam Bolasepak

7 Perpindahan Termahal Dunia Dalam Bolasepak. Dunia bolasepak sering dikejutkan dengan perpindahan yang mahal yang …

12 comments

  1. kalau nak cakap “burung tu degil aku pukul terus jadi kaku” cmne ek?

  2. wahhh.. dah ada sambungan.. new words! kena apal ni. eh, bhs nogori dgn bhs minang sama x?

  3. @Ku Azhar haha..
    Burung itu bega den boda torus jongkeh..

  4. @mushroom ada sikit2 sama..tapi kira satu geng laa tu..sebab minang ni lagi mendalam.

  5. bahaso nogori di hujung minggu.

    kawe buke ore ye bega.

    gabung istilah kelate nogori XD

  6. hapah tu macam loghat kelate jugop. 😀

  7. teman oghang peghak 🙂

    p/s: tak reti sangat berdialek ni..ekeke

  8. Hahahaha.. Bce ni smbl gelak guling2.. -)

  9. oh baru tahu maksud ‘bega’ tu…dulu ada la member dok cakap tapi tak faham apa maksud dia…thanks..

  10. oouh polak mksudnye jemu .. hehe 😀 thanks~

  11. DEN X PORNAH JUMPO LAIE ORANG BEGA MACAM EKAU NIH..ekekeke 🙂

  12. uisshhh..punah harapan den..kolu lidah ndak bekato..semuo eyyy den dah lupo..raso kolat yor lidah ni ndak nyobut eyyyy…

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *