Home » Uncategorized » Bahso Nogori [ 1 ]

Bahso Nogori [ 1 ]


Apo kato potang ni kito bolaja bahso nogori..bukan selalukan nak blaja2 ni.Kato orang tak menureh tu kito belaja..dah belaja kito cerodik..lopeh tu dah cerodik kito jadi handa..apo apo jo lah.Belaja 3-4 patah perkataan jo..lamo2 banyak laa ..kan kan kan.

1-keghopai = Beg tangan
contoh ayat : umang aii lawa bona keghopai ekau..boli kek mano?

2-belobau = Jatuh dalam air
Contoh ayat : Kobau yang leko makan tu belobau kek longkang tu lopeh kono serogah kek kawan eh..

3-lopuk = pukul
Contoh ayat = ekau ni apo bega bona..ado yang kono lopuk kang ni.

4-ghompong = berlubang
Contoh ayat = Abih semuo durian kek dusun onyang den ghompong kojo kek tupai.

Bersambung di lain kali yo..selamat belajar.

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

21 comments

  1. wahhh!! aku suka! aku suka! cepatlah buat sambungan! x sabo den nak blja laie <–tol ke? haha

  2. ahaha.. menarik!

  3. susahnyo tp menarik! sambung lagik!^^

  4. baguih na…!
    buleh la kawe nanti nk kecek negeri…

  5. Belalang Hijau

    ghompong tu kedah pun sebut lebey kurang jugak rasanya 🙂

  6. terima kasih pada yang nak blaja..haha..samo samolah kito blaja..nanti den sambung lagi..

  7. lopuk = lepuk kan? hee biase dengar tu..huhu

  8. haha sume x pernah dengar

  9. koghopai tu mcm plastik minyak tu kan..

    lopok tu kono lak lompung tmbah ngan peneghajang.. tosusop kek pangka gaung na ha..

  10. @mushroom btol laa tu ..nanti den sambung laei yo..

  11. @Fay tq..jangan ketinggalkan pelajaran seterusnya..huhu

  12. @Pojiekyra jangan lupa pelajaran seterusnya..hee

  13. @Cik Teddy nanti kito sambung lagi yer..

  14. @zulayha aziz ok lah tu..nanti nak gok blaja kecek cam demo..hahaha..btol ko ni den tulis..

  15. @Belalang Hijau sama maksud dan ejaan..tapi sleng ada lain sikit kot..

  16. @misyamissyou lepuk..cepuk..lebey kureng laa tu

  17. @Freaky sekarang dah dengar laa tu..hehe

  18. Pendekar Berkuda

    sikit sama dengan sebutan orang kampar… hek hek hek…

    bahasa nogoghi bahaso minang…

    bahaso kampau bahaso bangkinan… hua hua hua…

    ado beza du…

  19. aku org n9 pun x berapa nak tau ni hehe
    malu je

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *