Menu Tutup

Bahso Nogori [ 1 ]


Apo kato potang ni kito bolaja bahso nogori..bukan selalukan nak blaja2 ni.Kato orang tak menureh tu kito belaja..dah belaja kito cerodik..lopeh tu dah cerodik kito jadi handa..apo apo jo lah.Belaja 3-4 patah perkataan jo..lamo2 banyak laa ..kan kan kan.

1-keghopai = Beg tangan
contoh ayat : umang aii lawa bona keghopai ekau..boli kek mano?

2-belobau = Jatuh dalam air
Contoh ayat : Kobau yang leko makan tu belobau kek longkang tu lopeh kono serogah kek kawan eh..

3-lopuk = pukul
Contoh ayat = ekau ni apo bega bona..ado yang kono lopuk kang ni.

4-ghompong = berlubang
Contoh ayat = Abih semuo durian kek dusun onyang den ghompong kojo kek tupai.

Bersambung di lain kali yo..selamat belajar.

21 Comments

  1. ArulchelseA

    koghopai tu mcm plastik minyak tu kan..

    lopok tu kono lak lompung tmbah ngan peneghajang.. tosusop kek pangka gaung na ha..

  2. Pendekar Berkuda

    sikit sama dengan sebutan orang kampar… hek hek hek…

    bahasa nogoghi bahaso minang…

    bahaso kampau bahaso bangkinan… hua hua hua…

    ado beza du…

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *