Home » Uncategorized » Al-Kisah ..

Al-Kisah ..

A ” berapa bayaran zakat fitrah tahun ni B “
B ” RM 6.50 je “
A ” mahalnya..aku yang ada 5 anak ni dah berapa kena ni “

Alamak..tak boleh ler ini macam.Merungut sebab kena bayar zakat fitrah banyak.Alah bukan setiap bulan nak kena bayar.Setahun sekali je.Tak perlu merungut sangat.Lagi pun kalau berbelanja kat bazar tu aku tengok sehari lebih rm20..tak der hal pulak.Zakat ni wajib beb.Takkan tak cukup,gaji RM2000 sebulan.Bayar tak sampai rm50.

Kena ingat dalam harta kita ni ada hak orang lain juga.Masa bayar zakat inilah untuk kita menyerahkan kepada mereka.Tu baru zakat fitrah belum lagi suruh bayar zakat harta,zakat ternakan dan lain lain.

Selama ini Allah beri rezeki kat kita sepanjang tahun,rezeki tu bukan nak kira dari segi wang ringgit je.Kesihatan pun kira nikmat yang Allah bagi kat kita.Kalau sakit dah tentu tak boleh kerja.Tak boleh kerja..duit pun tarak..Jadi bersyukur dengan setiap nikmatnya..ok jom pakat-pakat bayar zakat fitrah awal..kalau dah ada kemampuan.

Check Also

kanser usus

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja

Awas Penyakit Ini Menyerang Siapa Sahaja. Tahukah anda bahawa kanser kolorektal atau lebih dikenali kanser …

11 comments

  1. betul.. jangan bakhil.. itu hak orang..

  2. Atiqah Sa'ahiry

    zakat, salah satu rukun islam..huhu,tunaikan lah bila cukup syrat..

  3. perh,teguran yg sgt2 bagus bro…
    betul tu benda bukan kena byr hari2 pun…setahun sekali jer.xkan itu pun nak berkira kot…

  4. setahun sekali je kot, jangan nak kedekut sangat

  5. setahun sekali pun K******
    apa la..

    ish3…

    bel0m insaf lg agknya…

  6. stuju bro..g bazar tiap2 ari lak..kih kih kih.. ni sethun sekali je..

  7. alah..hosting atau domain korang nak bayar,tp bila time bincang pasal bayar zakat disitu lah bnyak alasan..hahaha…lu fikir lah sendiri….

  8. x baik ngeluh2 lah kan..

  9. keluarkanlah zakat.. kerana ia mengajar kita erti bersyukur dan jauhkan sikap bakhil.. selalunya satu kebaikan yang kita beri Allah akan gandakan kebaikan tu.. so, para bapa, suami dan anak2 lelaki yang sudah berkemampuan, tunaikan tanggungjawab anda..:)

  10. bayar la zakat. insyaAllah banyak manfaatnya. 🙂

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *